Zabrze, ul. Pawła Majnusza 4
Przeprowadzenie diagnozy pedagogicznej to fundamentalny element procesu diagnostycznego, który ma na celu zaobserwowanie i omówienie tego, jak dziecko radzi sobie z nauką oraz przyswajaniem wiedzy.
Diagnozę taką wykonuje się zarówno w przypadku dziecka z problemami w nauce, jak i ucznia bardzo zdolnego, który prezentuje wyjątkowe zdolności i talenty. Warto dowiedzieć się, czym dokładnie jest diagnoza pedagogiczna i co czeka nas podczas wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W Poradni Rubinowej diagnozę pedagogiczną przeprowadzają wykwalifikowani specjaliści, tacy jak oligofrenopedagodzy, surdopedagodzy, tyflopedagodzy, terapeuci behawioralni, terapeuci ręki i arteterapeuci. Tego rodzaju rozpoznanie jest domeną pedagogów. Może być niezależnym procesem diagnostycznym lub jego częścią, zazwyczaj z badaniem psychologicznym lub logopedycznym.
Celem diagnozy pedagogicznej jest przede wszystkim analiza i wyjaśnienie przyczyn trudności szkolnych dziecka jak również stwierdzenie, jakie atuty, uzdolnienia i cechy posiada uczeń.
Należy pamiętać, że zupełnie innych metod działania wymaga uczeń z trudnościami edukacyjnymi, w tym specyficznymi przeciwnościami w uczeniu się oraz uczeń wybitnie zdolny. Diagnoza pedagogiczna obejmuje również najmłodsze dzieci, uczniów w zerówkach, którzy zgłaszają się na badanie w celu ustalenia, czy są gotowi do podjęcia nauki w I klasie. Jest to tak zwane badanie gotowości szkolnej.
– problemy z czytaniem, pisaniem, liczeniem,
– trudności z konkretnymi przedmiotami szkolnymi,
– problemy z logicznym myśleniem,
– nieznajomość stron (prawa-lewa) i orientacji w schemacie własnego ciała,
– brak wiedzy na temat figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, krzyżyk),
– nieumiejętność rysowania/malowania,
– duże trudności z motoryką ciała podczas zajęć sportowych (problemy z łapaniem i podrzucaniem piłki, ze zrobieniem „jaskółki” czy staniem na jednej nodze,
– brak samoświadomości (jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka),
– kłopoty z prawidłową umiejętnością narracji (wypowiadania się),
– dziecko nie słucha i nie wykonuje Twoich poleceń,
– trudności z dzieleniem rzeczy na kategorie (np. owoce, ubrania, zwierzęta),
– słaba pamięć ogólna,
– problemy w relacjach z rówieśnikami,
– słaba samokontrola emocji (np. reagowanie agresją, płaczem w większości sytuacji),
– dziecko odpowiada pojedynczymi słowami, jego wypowiedzi są bardzo zwięzłe.
– uczy dziecko właściwego zachowania w różnych sytuacjach,
– uczy dziecko rozwoju zdolności spostrzegania i zapamiętywania,
– kształtuje umiejętności manualne, terapia ręki (poprawny chwyt pisarski),
– uczy dziecko umiejętności pisania, czytania i liczenia,
– uczy dziecko logicznego myślenia, przyczynowo skutkowego, abstrakcyjnego,
– uczy dziecko analitycznego myślenia i scalenia poleceń i zdań,
– uczy dziecko pracy w grupie,
– uczy dziecko dostrzegania różnic, brakujących lub niepasujących elementów,
– uczy dziecko kształtowania zdolności do prowadzenia rozmowy,
– uczy dziecko wyrażać empatię i zrozumienie,
– wprowadza i przygotowuje dziecko do osiągnięcia gotowości szkolnej.
Diagnoza pedagogiczna wykonywana jest w formie opinii, która trafia do rodziców w dwóch kopiach – pierwsza z nich przeznaczona jest do wglądu i domowej dokumentacji, druga zaś powinna zostać jak najszybciej dostarczona do szkoły dziecka, najlepiej do dyrektora lub wychowawcy.
W rozpoznaniu zawarte są informacje na temat funkcjonowania ucznia, zarówno jego mocnych, jak i słabszych stron, wyczerpujące i wnikliwe zalecenia: dla nauczycieli, rodziców ale nierzadko i dla samego ucznia.
W naszej poradni przeprowadzamy również diagnozę pedagogiczną połączoną z badaniem zawodowym, co ma na celu u uczniów w wieku ponadpodstawowym zbadać ich poziom predyspozycji zawodowych.
W Poradni Rubinowej możesz skorzystać z bezpłatnej diagnozy w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
W celu zapoznania się, ze szczegółami programu kliknij tutaj
Diagnoza pedagogiczna może być badaniem jednorazowym, np. w przypadku minimalnych trudności lub orzeczenia gotowości szkolnej dziecka idącego do I klasy szkoły podstawowej – dotyczy to ucznia zdolnego.
Może być również badaniem cyklicznym, np. w celu potwierdzenia diagnozy dysleksji, konieczne jest wtedy przeprowadzenie badania kontrolnego, nie wcześniej jednak niż w rocznym odstępie czasowym.
Diagnozę pedagogiczną może zalecić m.in. szkoła. Zwykle rodziców, o zgłoszenie ucznia, prosi pedagog lub nauczyciel-wychowawca. Jeżeli rodzic dostrzega trudności edukacyjne dziecka i chce zrozumieć i zgłębić ich przyczynę, wówczas sam może się zgłosić z dzieckiem w celu przeprowadzenia diagnozy.
W Poradni Rubinowej staramy się, aby rodzice mogli aktywnie uczestniczyć w rozwoju swojego dziecka. Po każdych zajęciach relacjonujemy i omawiamy z Wami przebieg wizyty, staramy się wysłuchać Waszych refleksji i zachęcamy do obopólnej współpracy. Udzielamy informacji i porad w jaki sposób pracować z dzieckiem w domu, ponieważ jesteśmy przekonani, iż taki model pracy przynosi najlepsze efekt.
Zadzwoń pod numer: 886 337 004 lub odwiedź nas osobiście – adres naszej poradni to ul. Majnusza 4 Zabrze.
Zachęcamy Państwa także do odwiedzenia naszej strony w celu zapoznania się z ofertą poradni.